Dit is een artikel uit een serie over het gebruik van dynamische dashboards in Microsoft Power BI. Inzicht krijgen in je data en op basis daarvan bijsturen, dat is in het kort de kracht van Power BI. De data kan overal vandaan komen: CRM, ERP, HRM, finance, big data, Excel, internet, bedenk het maar. In deze serie laten we je de mogelijkheden zien aan de hand van Bits & Bikes B.V., een fictieve groothandel in fietsen en fietsaccessoires. Onderaan dit artikel kun je zelf aan de slag met het dashboard.
Externe data vergelijken met eigen data in Power BI
Het belangrijkste doel van data-analyse en datavisualisatie is inzicht verkrijgen. Inzicht in de prestaties van de eigen organisatie en inzicht in de gebieden waar verbetering mogelijk is. Door externe data te vergelijken met eigen data, ontstaat er een beeld van de gebieden waar mogelijkheden zijn voor verbetering. In dit artikel laten we 2 voorbeelden zien.
Google Trends
Met behulp van Google Trends kun je het zoekgedrag op bepaalde trefwoorden bekijken. Dit is een manier om het consumentengedrag in beeld te brengen, al is dat natuurlijk wel afhankelijk van de sector en de doelgroep. In dit voorbeeld hebben we het zoekgedrag van het trefwoord ‘fiets’ opgevraagd over de jaren 2014, 2015 en 2016. Vervolgens hebben we de ontwikkeling hierin afgezet tegen de omzet van deze jaren. Opmerkelijk is dat de omzet al daalt vanaf de maanden mei en juni, terwijl het zoekgedrag in Google pas afneemt vanaf de maand september. Wellicht zijn er mogelijkheden om de omzet in juli, augustus en september te vergroten met een extra marketingcampagne.
KNMI Weerdata
Met behulp van de KNMI Weerdata kun je gegevens als temperatuur en neerslag gebruiken om af te zetten tegen je eigen data. Hiermee is bijvoorbeeld in beeld te brengen in hoeverre de weersomstandigheden invloed hebben op de omzet. In dit voorbeeld hebben we de gemiddelde dagtemperatuur van de jaren 2014, 2015 en 2016 vergeleken met de omzet van die jaren. Ook hierin is de zien dat de er al minder fietsen verkocht worden, terwijl de temperaturen nog prima zijn. Dat bevestigt het beeld dat de omzet in de maanden juli, augustus en september nog kan groeien.
Meer weten?
In het laatste artikel van deze serie kijken we naar verschillende manieren waarop we de data kunnen opmaken, met voorwaardelijke opmaak, iconen en infographics.
Rapport Analyse met externe data
Klik op het pijltje rechts onderin om het dashboard op volledig scherm te tonen.